DEVAM: 5. İkindi
Namazının Vakti
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
قَالَ قَرَأْتُ
عَلَى
مَالِكِ بْنِ
أَنَسٍ عَنْ
ابْنِ شِهَابٍ
قَالَ
عُرْوَةُ
وَلَقَدْ
حَدَّثَتْنِي
عَائِشَةُ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ يُصَلِّي
الْعَصْرَ
وَالشَّمْسُ
فِي
حُجْرَتِهَا
قَبْلَ أَنْ
تَظْهَرَ
Aişe (r.anha)'nın haber
verdiğine göre: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ikindiyi güneş,
kendisinin odasında iken, henüz (ışığı) yükselmeden (odadan çıkıp gölge
yayılmadan) kılardı.
Diğer tahric: Buhari,
mevakit; Müslim, mesacid, Nesai, mevakit; İbn Mace, salat (benzeri); Tirmizî
salât; Muvatta', salât
AÇIKLAMA: hadisin Müslim'deki bir rivayetinde
"güneş henüz yükselmeden ibaresinin yerinde, gölge odasına
yayılmadan" ibaresi yer almaktadır. Bir başka rivayette ise, bizzat Hz.
Aişe (r.anha)'nın ifadesiyle "güneş odamda iken..." şeklindedir.
İkindi
namazını edada acele etmenin daha efdal olduğunu söyleyen ulema bu hadisi de
delilleri arasına almakta ve "Efendimizin hanımlarının odaları dardı ve
Medine'nin alçak bir yerinde idi. Bu yüzden güneş erkenden onların odalarından
çıkar ve gölge yayılırdı" demektedirler. İmam Şafii, Hattabi ve Nevevi bu
görüş sahiblerindendir.
Hanefi
alimlerinden Tahavi ise, bu mütalaaya itiraz ederek bu rivayetin ikindiyi
ta'cile delil olamayacağını, çünkü Hz. Aişe'nin odasının duvarlannın engin olma
ihtimalinden dolayı güneşin, batacağına yakın bir zamana kadar odaya
girebileceğini söyler.
Ancak
Tahavi'nin söyledikleri oda geniş olduğu takdirde düşünülebilir. Oysa yukarıda
da ifade edildiği gibi Efendimizin hanımlarının odaları dar olduğu müşahade ile
sabittir. Tabiatıyla böyle odalarda da güneş ancak yüksekte iken kalır.